سوره حج آیه 39 – 40 - 41

 إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ (38) أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ (39) الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ (40) الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)

به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست 39

همان کسانى که بناحق از خانه‏هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جزاینکه می ‏گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمی ‏کرد صومعه ‏ها و کلیساها و کنیسه‏ ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده می ‏شود سخت ویران مى‏شد و قطعا خدا به کسى که [دین] او را یارى می ‏کند یارى می ‏دهدچرا که خدا سخت نیرومند شکست ‏ناپذیر است 40

همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا می ‏دارند و زکات می ‏دهند و به کارهاى پسندیده وامی ‏دارند و از کارهاى ناپسند باز می ‏دارند و فرجام همه کارها از آن خداست 41

در بعضى از روایات مى خوانیم هنگامى که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار مـى دادنـد، و مرتـبـا مـسـلمـانـان کتک خـورده بـا سـرهاى شـکستـه خــدمـت پـیـامـبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى رسیدند و شکایت مى کردند (و تقاضاى اذن جهاد داشتند) اما پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها مى فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شـد و مـسـلمین از مـکـه به مـدینه آمدند، خـداونـد آیـه فـوق را کـه متـضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه اى است که در باره جهاد نازل شده .                                                                                                       

گر چه در میان مفسران در اینکه این آیه آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است ، بعضى آن را نخستین آیه جهاد مى دانند در حالى که بعضى دیگر آیه " قـاتـلـوا فـى سبـیل اللـه الذین یقاتلونکم … (بقره - 190) را نخستین آیه مى دانند و بعضى دیگر آیه " ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم … (توبه - 111) را نخستین مى شمرند. ولى لحن آیه ، تناسب بیشترى براى این موضوع دارد، چرا که تعبیر ((اذن )) صریحا در آن آمده ، و در آن دو آیه دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است .

 

 

 

 

 





نظر بدهید