سوره آل عمران آیه  : 7

هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ (7)

اوست کسى که این کتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آیات محکم [=صریح و روشن] است آنها اساس کتابند و [پاره‏اى] دیگر متشابهاتند [که تاویل ‏پذیرند] اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه‏ جویى و

طلب تاویل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پیروى می ‏کنند با آنکه تاویلش را جز خدا و ریشه‏داران در دانش کسى نمی داند [آنان که] میگویند ما بدان ایمان آوردیم همه [چه محکم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و

جز خردمندان کسى متذکر نمی ‏شود 7 

در تفسیر نور الثقلین جلد اول صفحه 313 از کتاب معانى الاخبار از امام باقر (علیه السلام ) حدیثى به این مضمون نقل شده که : چند نفر از یهود به اتفاق ((حى بن اخطب )) و برادرش خدمت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمدند و حروف مقطعه ((الم )) را دست آویز خود قرار داده ، گفتند: طبق حساب ابجد الف مساوى یک و لام مساوى

30 و میم مساوى 40 مى باشد و به این ترتیب خبر داده اى که دوران بقاى امت تو بیش از هفتاد و یک سال نیست !

پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) براى جلوگیرى از سوء استفاده آنها فرمود: شما چرا تنها ((الم )) را محاسبه کرده اید مگر در قرآن ((المص و الر)) و سایر حروف مقطعه نیست ، اگر این حروف اشاره به مدت بقاء امت من باشد چرا همه را محاسبه نمى کنید؟! (در صورتى که منظور از این حروف چیز دیگرى است ) سپس آیه فوق نازل شد.

در تفسیر فى ضلال القرآن شان نزول دیگرى نیز براى آیه نقل شده که از نظر نتیجه با شاءن نزول فوق هم آهنگ است و آن اینکه جمعى از نصاراى نجران خدمت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمدند و تعبیر قرآن درباره مسیح ((و کلمته … و روح منه )) <19> را دستاویز خود قرار داده و مى خواستند براى مساله ((تثلیث )) و ((خدائى )) مسیح از آن سوء استفاده کنند و آن همه آیاتى که با صراحت تمام هر گونه شریک و شبیه را از خداوند نفى مى کند نادیده انگارند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ قاطع داد.

 





نظر بدهید